Puhdaskaasuputkistojen toteutukseen ja orbitaalihitsauslaitteiden maahantuontiin erikoistunut Teknohaus tunnetaan myös leikkauskoneiden valmistajana. Vuodenvaihteessa 2017/18 he viettivät 30-vuotissyntymäpäiviään.

Teknohaus perustettiin Tuusulassa Markku Leppikankaan ja Seppo Kaasalaisen toimesta vuonna 1987. Nyt toimintaa pyörittävät heidän poikansa Petri Kaasalainen, Anssi Kaasalainen ja Petri Leppikangas

– Isämme perustivat yrityksen puhtaasti maahantuontia ja jälleenmyyntiä varten. Heillä oli hyvät tuotteet ja halu palvella olemassa olevia asiakkaita kilpailijan ostettua heidän edellisen työnantajayrityksensä pois markkinoilta. Suurin osa toimittajista oli saksankielisestä Euroopasta ja tästä syystä yrityksen nimeksi valittiin Teknohaus saksalaisella kirjoitustavalla, toimitusjohtaja Petri Leppikangas kertaa yrityksen alkuvaiheita.

Suurin osa liikevaihdosta tulee omasta valmistuksesta

Maahantuonti ja myynti ovat edelleen tärkeä osa Teknohausin palvelua, mutta suurin osa liikevaihdosta tulee omasta valmistuksesta. Vuosien mittaan he ovat vakiinnuttaneet aseman luotettavana erikoisputkistojen, plasma- ja polttoleikkausjärjestelmien, erikoiskaasujen ja orbitaalihitsauslaitteiden toimittajana. Tärkeimmät tuotteiden toimittajat ovat edelleen samoja kuin 30 vuotta sitten.

– Olemme pystyneet luomaan pitkiä asiakassuhteita, joissa luottamus on molemminpuolista. Esimerkiksi eräälle asiakkaallemme olemme toimittaneet huolto- ja ylläpitopalveluita jo 25 vuoden ajan joka päivä, Petri kertoo.

30 vuoden aikana on ehditty nähdä monet nousut ja laskut. Työntekijöitä on nykyisin 25 ja liikevaihto noin 5 miljoonaa euroa. Henkilökunnan pysyvyys on ollut korkealla ja keskimääräinen työsuhteen pituus on tällä hetkellä kunnioitettavan korkea 16 vuotta.

Erikoisosaamisella menestykseen

Menestyäkseen myös jatkossa, Teknohaus erikoistuu entistä enemmän ja kuuntelee asiakkaiden tarpeita tarkalla korvalla. Kaasupuolella menee tällä hetkelle erittäin hyvin ja töitä on jopa ruuhkaksi asti.

– Bulkkituotteilla ja -palveluilla emme pärjää me, eikä asiakkaammekaan. Kysyntä kasvaa erikoisosaamiselle ja -tuotteille. Palvelukonseptiamme emme ole laajentamassa, vaan enemmänkin keskitymme nykyisten palveluiden edelleen kehittämiseen, Petri kertoo luottavaisena.

Uutiset